AUTO-ONDERDELEN
Gewichtloos auto-onderdelen optillen en verplaatsen
De automobielindustrie is een grote gebruiker van de Dalmec-balanceersystemen. Niet alleen voor het assembleren van personenauto’s en vrachtwagens, maar ook bij toeleveranciers wordt de balancer veelvuldig gebruikt. De mogelijkheden zijn zeer divers. Onderstaand ziet u een aantal voorbeelden van producten en toepassingen.
HOE WILT U TILLEN?
ACCU’S
Accu’s zijn erg zwaar en zijn er in vele afmetingen en gewichten. Hier is gekozen om de accu aan de buitenzijde klemmend op te nemen. Het klembereik van de klem is afgestemd op de diversiteit aan accu’s. Er zijn ook andere mogelijkheden om de accu op te nemen, bijvoorbeeld en haak of met vacuum.
TILLEN EN SCHROEVEN
De balancer kan ook toegepast worden in combinatie met schroefgereedschappen. Dankzij de schijnbare gewichtloosheid kan de spindel gemakkelijk en snel gepositioneerd worden. Tijdens het schroeven zijn de draaibewegingen van de balancer gefixeerd.
WIELEN VAN PERSONENWAGENS
Met deze balancer worden de wielen liggend opgenomen, 90 graden gekanteld en vervolgens op de naaf gepositioneerd. Het wiel is draaibaar in de klem zodat de operator direct de wielbouten kan monteren.
WIELEN VAN TRUCKS
Ook grote wielen kunnen met de balancer gemonteerd worden. Deze balancer is hangend verrijdbaar in een railsysteem gemonteerd zodat binnen de takt op één station alle wielen gemonteerd kunnen worden.
POSITIONEREN VAN LOSSE ONDERDELEN
Langs de assemblagelijn van een personenauto worden veel balancers toegepast. Onder andere voor het positioneren van stoelen, deuren, wielen, dashboard, veersystemen enz. De mogelijkheden zijn vrijwel onbeperkt.
TILLEN VAN PLAATWERKDELEN
Ook voor het opnemen van plaatwerk delen is de balancer een prima hulpmiddel. Met de balancer kan het zijpaneel schijnbaar gewichtloos en nauwkeurig in de mal gepositioneerd worden.
POSITIONEREN EN MONTEREN VAN GROTERE OBJECTEN
Op deze werkplek wordt de balancer toegepast voor het positioneren en monteren van de geassembleerde voorzijde van de auto.
POSITONEREN VAN ZWARE ONDERDELEN
De koppelschotel van een vrachtwagen is een zwaar onderdeel en bevindt zich ook nog in het midden van het frame. Met de balancer is het geen probleem om dit zware onderdelen te positioneren.
Velgen klemmend opnemen, draaien en positioneren
Deze oplossing is toegepast op de werkplek waar de banden op de velgen gemonteerd worden. Met de balancer wordt de velg aan de omtrek klemmend opgenomen, 90 graden gedraaid en op de assemblagemachine gepositioneerd.
POSITONEREN VAN ZWARE ONDERDELEN
Assen, naven en tandwielen zijn massief en zwaar. De balancer laat ze zweven. Ook kantelen of draaien is geen probleem
BELADEN EN ONTLADEN VAN LASMALLEN
Een uitlaat van een vrachtwagen is een complex onderdeel. Het samenstellen gebeurt in verschillende lasmalen. Voor het beladen en ontladen van de lasmallen is de balancer een uitstekend hulpmiddel.
BELADEN VAN REKKEN
Op deze werkplek wordt een rek beladen met onderdelen, waaronder de dak spoiler. Deze wordt aan de binnenzijde met vacuüm opgenomen, gekanteld en gedraaid en op het rek bevestigd.
OPNEMEN EN PLAATSEN VAN PLAATWERKDELEN
Motorkappen en achterkleppen zijn vaak samengesteld uit meerdere plaatwerkdelen die met lijm aan elkaar bevestigd worden. Op deze werkplek wordt de motorkap liggend opgenomen uit de lijmmal en rechtopstaand in het transportrek geplaatst.
NAUWKEURIG OPNEMEN EN PLAATSEN VAN STOELEN EN BANKEN
Ook het gewichtloos opnemen en nauwkeurig positioneren van stoelen en banken is geen probleem voor de balancer. Hier is de balancer hangend verrijdbaar gemonteerd in een railsysteem om meerdere werkplekken te bereiken.